Bag om black friday: Er rabatterne virkelig så gode som de lover?
Hvert år i november slår butikkerne dørene op til en af årets største handelsbegivenheder: Black Friday. Med løfter om enorme besparelser og eksklusive tilbud lokkes forbrugere verden over – og ikke mindst i Danmark – til at fylde både indkøbskurve og digitale varevogne i jagten på det næste store kup. Men er rabatterne egentlig så gode, som de lover? Eller bliver vi narret af smarte markedsføringskneb og flotte procenter?
I denne artikel dykker vi ned bag facaden på Black Friday. Vi undersøger, hvordan den amerikanske tradition blev forvandlet til en dansk handelsfest, og ser nærmere på butikkernes metoder, når de sætter prisskilte og markedsfører deres “vilde” rabatter. Vi stiller også skarpt på, hvorfor vi som forbrugere lader os rive med af tilbudsjagten – og giver dig til sidst gode råd til, hvordan du kan gennemskue, om et tilbud reelt er så fordelagtigt, som det ser ud til.
- På www.blackfriday.dk kan
du læse meget mere om black friday.
Historien om Black Friday – fra amerikansk fænomen til dansk handelsfest
Black Friday har sine rødder i USA, hvor dagen efter Thanksgiving markerede starten på julehandlen med store udsalg og lokkende tilbud. Fænomenet opstod allerede i 1960’erne, hvor butikker i amerikanske storbyer begyndte at markedsføre særlige rabatter for at tiltrække kunder.
Navnet “Black Friday” menes at stamme fra politiet i Philadelphia, der brugte udtrykket om den kaotiske trafik og menneskemængderne denne dag. I løbet af 2010’erne begyndte Black Friday for alvor at vinde indpas i Danmark, hvor både fysiske butikker og webshops hurtigt tog traditionen til sig.
På få år er Black Friday blevet årets største handelsdag herhjemme, og det anslås, at danskerne i dag handler for milliarder på denne dag. Den amerikanske udsalgsdag er altså blevet transformeret til en dansk handelsfest med massiv markedsføring, lange åbningstider og konkurrerende rabatter – men spørgsmålet er, om tilbuddene egentlig er så gode, som de ser ud til.
Sådan arbejder butikkerne med priser og “rabatter”
Når Black Friday nærmer sig, forbereder butikkerne sig grundigt på at tiltrække forbrugernes opmærksomhed med lokkende tilbud og store rabatskilte. Ofte arbejder butikkerne med at justere priserne op og ned gennem året, så de på selve dagen kan annoncere markante besparelser – nogle gange ved at sammenligne med en “førpris”, som måske ikke har været gældende i længere tid.
På den måde kan den annoncerede rabat fremstå større, end den reelt er.
Derudover er det ikke usædvanligt, at butikkerne udvælger enkelte varer med meget attraktive priser, mens resten af sortimentet kun er sat lidt ned eller slet ikke på tilbud.
Nogle butikker benytter også tidsbegrænsede tilbud eller “begrænset antal”-strategier for at øge følelsen af eksklusivitet og skabe et pres for at handle hurtigt. Alt i alt anvender butikkerne en række psykologiske og prismæssige greb for at få deres tilbud til at virke ekstra attraktive – selvom rabatten måske i sidste ende ikke er så stor, som den ser ud til.
Forbrugerpsykologi: Hvorfor lader vi os lokke af tilbudsjagten?
Tilbudsaviser, blinkende bannere og nedtællinger til Black Friday spiller alle på vores psykologiske svagheder som forbrugere. Når vi ser et “begrænset” tilbud, aktiveres vores frygt for at gå glip af noget – det, psykologer kalder FOMO (Fear Of Missing Out).
Samtidig oplever vi et lille sus af tilfredsstillelse, når vi føler, vi gør en god handel, også selvom besparelsen måske ikke er så stor, som vi tror. Butikkerne udnytter vores tendens til at sammenligne nuværende priser med den “førpris”, de selv har sat, hvilket får rabatten til at virke mere attraktiv, selvom førprisen måske kun har været gældende i kort tid.
Og når andre også jagter tilbuddene, føler vi os bekræftet i, at det må være værd at slå til – et klassisk eksempel på flokmentalitet. Alt sammen gør det svært for os at stå imod, når Black Friday nærmer sig, og tilbudsjagten sætter ind.
Gode råd: Sådan gennemskuer du de ægte tilbud
Når du skal gennemskue, om et Black Friday-tilbud virkelig er så godt, som det ser ud, handler det først og fremmest om at forberede sig. Start med at undersøge prisen på varen i god tid før Black Friday – gerne flere uger eller måneder i forvejen.
Brug prissammenligningssider som Pricerunner eller Kelkoo til at tjekke varens prisudvikling, så du ved, om tilbuddet reelt er lavere end den normale salgspris. Vær også opmærksom på “førpriser”, som nogle butikker kan skrue kunstigt op inden udsalget for at gøre rabatten mere imponerende.
Tjek derfor altid, om prisen før Black Friday stemmer overens med den påståede normalpris. Endelig kan det betale sig at sætte et maxbeløb for dit indkøb og lave en liste over de ting, du reelt har brug for – så undgår du impulskøb og lader dig ikke narre af kunstige besparelser.
